Czy można transportować ponadgabaryty samemu? - na kółkach

przewóz wielkogabarytowy poznań

W tym właśnie celu firmy i

Do przewożenia towarów ponadgabarytowych wykorzystuje się specjalne usługi transportowe - może to być chociażby tzw. transport ciężki. Istnieje kilka przepisów, które jasno mówią o tym, w jaki sposób takowe usługi powinny być

Dodane: 18-07-2020 12:52
Czy można transportować ponadgabaryty samemu? - na kółkach przewóz wielkogabarytowy poznań
realizowane. Należy je właściwie zorganizować i przeprowadzić. W tym właśnie celu firmy i prywatni klienci, którzy chcą przewieźć rzeczy lub ładunki ponadnormatywne, powinni skorzystać z usług specjalistycznych firm transportowych.

Transport ponadgabarytowy nazywany jest także transportem nienormatywnym oraz transportem ponadmormatywnym. Pod tą nazwą kryje się usługa przewożenia takich towarów, których rozmiary oraz waga przekraczają ogólnie przyjęte normy. Za taki towar można uznać wyrób, którego szerokość przekroczy 2 i pół metra, długość przekroczy 16,5 m (naczepa), a wysokość - 4 m. Masa ładunku ciężkiego wynosi przynajmniej 42 tony.

Z pomocą tej specjalistycznej usługi można przeprowadzić m.in. transport maszyn rolniczych, ale także zbiorników, konstrukcji stalowych oraz infrastruktury.


Transport ciężki (ponadgabarytowy) to usługa polegająca

Transport ciężki (ponadgabarytowy) to usługa polegająca na przewożeniu (transportowaniu) tego rodzaju towarów, których poszczególne parametry - przede wszystkim waga oraz wysokość, wzrost i szerokość - przekraczają te dopuszczone dla pojazdów, które poruszają się po terenie Polski. Tym samym oznacza to, że transport ponadgabarytowy jest ściśle regulowany przepisami prawnymi. Każdy, kto planuje przewieźć ładunek wykraczający poza normy musi uzyskać odpowiednie zezwolenie, by zadziałać w sposób legalny.

A co należy zrobić, aby uzyskać zezwolenie na przeprowadzenie transportu ponadgabarytowego? Według prawa wymagane jest złożenie specjalnego wniosku, który musi uwzględniać kilka ważnych dokumentów (całą ich listę można znaleźć na różnych stronach internetowych). Niezależnie natomiast od tego, czy planuje się transport maszyn, czy może jeszcze cięższej infrastruktury, każdorazowo taki przewóz musi zostać właściwie zorganizowany i zaplanowany, aby nie utrudnił on innym uczestnikom ruchu poruszania się po drogach.


Dlaczego transport ponadgabarytowy jest skomplikowanym procesem?

Przewiezienie wielkich elementów konstrukcyjnych do budowy mostów czy elektrowni wiatrowych wymaga skorzystania z usług firm transportowych, które posiadają uprawnienia na transport ponadgabarytowy. Organizacja takiego transportu wymaga uwzględnienia kilku czynników oraz zaangażowania znaczniej ilości osób. Oprócz samych kierowców z uprawnieniami na transport ciężki oraz ponadgabarytowy w samym momencie przejazdu należy zatrudnić pilotów, którzy dbają o bezpieczeństwo i płynność samego przejazdu. Odpowiednio przygotowana i zoptymalizowana trasa przejazdu jest kluczowym elementem. Na niektórych skrzyżowaniach bowiem mogą być problemy z przejazdem. Dlatego potrzeba również pracowników, którzy będą demontować znaki drogowe na czas pokonania jednego skrzyżowania. Czasami jest to bardzo kłopotliwe i dlatego transport maszyn ponadgabarytowych należy do jednych z najbardziej zaawansowanych czasowo przejazdów. Mimo to, że nocą ruch samochodowy jest znacznie mniejszy, przejazd nie może odbywać się szybciej niż przewidują przepisy.


Nie każdą trasą da się go

Transport ciężki to inne określenie dla gałęzi przemysłu, jaką jest transport ponadgabarytowy. W tej nazwie znaleźć można odzwierciedlenie jej charakteru. I to na kilku płaszczyznach.
Słowo ciężki to po pierwsze odniesienie do wielkości i ciężkości towarów. Tradycyjnie na polskich drogach transportować można produkty o łącznej masie 42 ton. Tymczasem maszyny, różnego rodzaju sprzęty, czy hale ciężar ten przekraczają. Wszystko więc co waży więcej niż 42 tony, musi być transportowane w specjalnych warunkach.
Drugą płaszczyzną transportu ciężkiego, jest jego logistyka. Transport maszyn, czy elementów infrastruktury naprawdę nie jest organizacyjnie łatwy. Nie każdą trasą da się go zorganizować. Takie elementy, jak rondo, most, czy wysoki krawężnik mogą w tym przypadku uczynić trasę nieprzejezdną. Zorganizowanie więc wszystkiego cale nie jest łatwe. Tym bardziej, że dochodzą do tego dodatkowe elementy, związane z obowiązującymi regulacjami prawnymi.
I tak oto transport ciężki, wcale lekkim nie jest.